Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

 

Proč cvičit ?

Při cvičení působením svalů snižujeme ztrátu kosterních minerálů, posilujeme a zpevňujeme nejen svaly, ale i kosti a brzdíme vznik osteoporózy (řídnutí kostí).
Cvičením rozvíjíme nervosvalové spoje, rozvíjíme pohotovost a obratnost organismu při nečekaných situacích. V případě úrazu se trénované svaly zotavují rychleji.
Cvičením zlepšujeme činnost srdce a cévního systému.
Prohlubujeme také dýchání a tím se zlepšuje přenos kyslíku do krve a tkání. Dochází tak ke zvětšování vitální kapacity plic (maximální výdech po maximálním nádechu), snižuje se naopak náchylnost k nemocem horních cest dýchacích.
Cvičení působí kladně na činnost žláz s vnitřní sekrecí, urychluje složité metabolické a chemické procesy. Cvičení zpřesňuje a zlepšuje prostorovou orientaci.
Cvičení ovlivňuje také dobrou funkci ženských orgánů, posiluje a uvolňuje svaly a vazy udržující ve správné poloze dělohu a vaječníky, kladně ovlivňuje i průběh těhotenství a porodu, urychluje poporodní zotavení. Cvičení pomáhá k lepší rekonvalescenci a léčení nejrůznějších vnitřních onemocněních, cvičením se také snadněji vyrovnáváme s nemocemi a méně jim podléháme.
Bez cvičení se neobejde ani léčba obezity, která je závažnou a rozšířenou nemocí. Lidé s nadváhou mají zpravidla narušenou činnost vnitřních orgánů a pohybový aparát.
Cvičení je nejlepší přirozený a uklidňující prostředek, pomáhá k odreagování od stresu, starostí, přívalu povinností a špatné nálady.
Cvičení nám aktivizuje mozkovou kůru, čímž pomáhá vytvářet lepší podmínky pro rozvoj myšlení, tvoření, intelektuální výkonnost.
Cvičení rozvíjí vlastní pohybové schopnosti, odstraňuje nedostatky, trénuje vůli a celkově rozvíjí další vlastnosti osobnosti.
Cvičením se psychicky otužujeme, lépe zvládáme náročné životní situace, posilujeme sebevědomí, vyrovnanost a pohodu.

Kdy cvičit ?

Moje zkušenost je taková, že když chci více pálit tuky, zařazuji ráno ještě před snídaní aerobní cvičení. Každému ale může vyhovovat něco jiného - třeba cvičení večer. Ráno tělo vydává více energie ze zásob (tuků), odpoledne tělo vydává energii napůl z tuků a cukrů.

Co je to aerobní cvičení ?

Je to déletrvající zatížení (práce) organismu, kdy tělo dostává prostřednictvím krve přiměřené množství kyslíku pro zužitkování. Při aerobní práci využívá tělo jako zdroj energie zásobní tuk ( jde např. o aerobik, tanec, běh, jízdu na kole, plavání, jízdu na běžeckých lyžích apod.).
Opakem je anaerobní cvičení - zde se jedná o cvičení s vyšší intenzitou a s kratším trváním. Je to práce při nedostatečném přívodu kyslíku. Při této práci se využívá jako zdroj energie převážně glukózu (krevní zásoba cukru).

Za jakých podmínek má aerobní cvičení pozitivní účinek ?

Pokud trénujeme dostatečně intenzivně (tak, abychom se zpotili, mírně zadýchali, ale přitom se ještě cítili příjemně), dostatečně dlouho (až po 20-30 minutách se začíná pálit tělesný tuk) a pravidelně (alespoň třikrát týdně). Pokud chceme, abychom efekt ještě mnohonásobně zvýšili, je třeba přidat k tréninku i správnou životosprávu.

Jak měnit cvičení ?

Protože se svaly rychle adaptují, je dobré přivádět nové podněty. Je možné využívat kombinace různých sportů, ale také zůstat u jednoho a měnit zátěž, počet opakování, intenzitu, nebo jednotlivé cviky fázovat (cvičit rychle a naopak pomalu) apod.